Kodeks pracy. Stan prawny na 1 stycznia 2014 r. - Dodatek nr 2 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 2 (356) z dnia 10.01.2014
Obowiązywanie regulaminu wynagradzania w razie spadku zatrudnienia poniżej 20 osób
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zajęło stanowisko w sprawie obowiązywania regulaminu wynagradzania w razie spadku zatrudnienia poniżej 20 pracowników.
Stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (udostępnione naszemu Wydawnictwu w dniu 20 czerwca 2013 r.): "(…) Departament Prawa Pracy w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej informuje, że obowiązek tworzenia regulaminu wynagradzania spoczywa na pracodawcy zatrudniającym co najmniej 20 pracowników, nie objętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określenie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę (art. 772 § 1 i 3 Kodeksu pracy).
Jeżeli u konkretnego pracodawcy zatrudniającego co najmniej 20 pracowników został ustalony regulamin wynagradzania, a następnie w trakcie jego obowiązywania liczba zatrudnionych pracowników spadła poniżej 20, to taki pracodawca - nie jest już prawnie zobligowany do ustalenia (utrzymywania w mocy istniejącego) regulaminu wynagradzania; regulamin ma jednak nadal zastosowanie do objętych jego postanowieniami pracowników.
W takiej sytuacji - pomimo tego, że przepisy Kodeksu pracy nie przewidują procedury uchylenia (zniesienia) regulaminu wynagradzania - możliwe jest, zdaniem Departamentu, jego zniesienie przy odpowiednim zastosowaniu trybu przewidzianego w Kodeksie pracy dla ustalania takiego regulaminu. Niezależnie od powyższego, w każdym przypadku, gdy jest to uzasadnione sytuacją finansową pracodawcy, może być zawarte porozumienie o zawieszeniu stosowania regulaminu wynagradzania lub części jego postanowień na okres nieprzekraczający 3 lat, w trybie i na zasadach określonych w art. 91 K.p.
Jednocześnie informujemy, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie jest uprawnione do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa pracy, w tym do analizowania i rozstrzygania konkretnych stanów faktycznych powstałych na gruncie ich stosowania, a wyrażane przez Ministerstwo poglądy prawne nie są wiążące dla stron stosunku pracy, inspektorów pracy oraz sądów. Organem ustawowo upoważnionym nie tylko do sprawowania nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem (stosowaniem) przepisów prawa pracy, ale również do udzielania zainteresowanym porad prawnych w tym zakresie jest Państwowa Inspekcja Pracy.".
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - Regulaminy wynagradzania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|