Gazeta Podatkowa nr 81 (2060) z dnia 9.10.2023
Wprowadzenie fakultatywnego regulaminu wynagradzania
Pracodawca zatrudnia 20 pracowników i nie posiada regulaminu pracy i wynagradzania. W przyszłości chciałby jednak utworzyć regulamin wynagradzania (bez regulaminu pracy). Czy jest to możliwe? Jeżeli tak, to jak określić w regulaminie wynagradzania premię uznaniową, której przyznanie będzie zależne od swobodnej decyzji pracodawcy? Czy w tym regulaminie muszą być taryfikatory kwalifikacyjne i tabele stawek zaszeregowania?
Obowiązek utworzenia regulaminu pracy i wynagradzania zależy od liczby pracowników zatrudnionych w danej firmie. Pracodawca, który osiągnął stan zatrudnienia wynoszący co najmniej 50 pracowników etatowych, jest zobowiązany do niezwłocznego podjęcia czynności zmierzających do utworzenia wspomnianych regulaminów. Taki wymóg ciąży również na pracodawcy, który zatrudnia co najmniej 20, a poniżej 50 pracowników i u którego zakładowa organizacja związkowa zażądała wprowadzenia regulaminów pracy i wynagradzania.
Pracodawcy o niższym stanie zatrudnienia nie muszą posiadać wspomnianych regulaminów. Mogą je jednak tworzyć na zasadzie dobrowolności. Należy uznać, że dobrowolność decyzji co do wprowadzenia w firmie regulaminów zakładowych obejmuje też możliwość wyboru tylko jednego z regulaminów, np. regulaminu wynagradzania. Pracodawca, o którym mowa w pytaniu, może więc utworzyć ten regulamin, pomijając regulamin pracy.
Treść regulaminów zakładowych, w tym regulaminu wynagradzania, generalnie zależy od decyzji pracodawcy. Może on dowolnie określać zasady wypłaty wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą, oczywiście w granicach obowiązującego prawa. Jeżeli chodzi o tzw. premię uznaniową, która jest nieroszczeniowym składnikiem wynagrodzenia, to pracodawca - jeżeli przewiduje wypłatę takich premii - powinien określić warunki jej przyznania i wypłaty w regulaminie wynagradzania. Warunki te powinny odzwierciedlać nieroszczeniowy charakter premii, tj. uzależniać jej przyznanie od kryteriów nieostrych, subiektywnych i niemierzalnych, takich jak np. przestrzeganie przez pracownika porządku i dyscypliny pracy czy sumienność w wykonywaniu pracy.
Jeżeli chodzi o wspomniane w pytaniu taryfikatory kwalifikacyjne i tabele stawek zaszeregowania, to mogą być one utworzone przez pracodawcę (jako załączniki do regulaminu), ale nie muszą. Zależy to od decyzji pracodawcy.
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - Regulaminy wynagradzania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|