
Gazeta Podatkowa nr 2 (2190) z dnia 7.01.2025
Rezygnacja z regulaminów po spadku zatrudnienia
W 2024 r. w firmie była przeprowadzona reorganizacja połączona z redukcją etatów. Obecnie w zakładzie zatrudnionych jest 42 pracowników (a było 58). Posiadamy regulamin pracy i wynagradzania, ale aktualnie nie musimy mieć takich przepisów zakładowych. W jaki sposób się z nich wycofać? Czy wystarczy sam fakt spadku zatrudnienia poniżej 50 pracowników? Czy nadal obowiązują warunki płacowe wynikające z regulaminu wynagradzania?
Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników jest zobowiązany utworzyć regulamin pracy i wynagradzania (chyba że jest objęty układem zbiorowym pracy). Pracodawcy o niższym stanie zatrudnienia mogą tworzyć wspomniane regulaminy fakultatywnie (art. 772 i art. 104 K.p.).
Przepisy Kodeksu pracy nie przewidują utraty mocy obowiązującej regulaminów ze względu na to, że stan zatrudnienia w danym zakładzie spadł poniżej poziomu zobowiązującego do ich tworzenia. Nie normują również kwestii ewentualnej rezygnacji z tych aktów prawa zakładowego. W takiej sytuacji może pojawić się pytanie, czy pracodawcy posiadający regulaminy pracy i wynagradzania, którzy po zmniejszeniu liczby pracowników nie są już zobowiązani do ich tworzenia, mogą z nich zrezygnować. W sprawie tej wypowiedziało się Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (patrz ramka), które uznało, że w takiej sytuacji pracodawca może zrezygnować z regulaminu pracy i wynagradzania. Jednak w tym przypadku konieczne jest odpowiednie zastosowanie procedury obowiązującej przy ich wprowadzaniu.
Zmiana regulaminu pracy lub wynagradzania (tu: polegająca na wprowadzeniu zapisu o rezygnacji z tych regulaminów/regulaminu) wchodzi w życie najwcześniej po upływie dwóch tygodni od jej ogłoszenia. Mimo dokonanej rezygnacji warunki płacowe wynikające z regulaminu wynagradzania są obowiązujące aż do upływu wypowiedzenia tych warunków lub zawarcia w tym zakresie porozumienia zmieniającego.
"(...) wejście w życie (...) zmian w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2017 r. (odnoszących się do zmiany Kodeksu pracy polegającej na wprowadzeniu od 1 stycznia 2017 r. progu zatrudnienia 50 pracowników jako zobowiązującego do tworzenia regulaminów wynagradzania i pracy, zamiast 20 pracowników - przyp. red.) nie spowodowało, że regulaminy (...) obowiązujące u pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników utraciły swoją moc prawną. Nie jest również konieczna rezygnacja pracodawców z tych regulaminów. Natomiast pracodawcy mogą zrezygnować z tych regulaminów (...) przyjmuje się, że regulaminy te mogą być uchylone w takim samym trybie, w jakim są one wprowadzane w zakładzie pracy. (...)". Stanowisko Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej udostępnione naszemu Wydawnictwu w dniu 13 stycznia 2017 r. |
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - Regulaminy wynagradzania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
10.03.2025 (poniedziałek)
17.03.2025 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|