Gazeta Podatkowa nr 60 (1101) z dnia 28.07.2014
Jak ubiegać się o świadczenie rehabilitacyjne?
Właścicielka firmy przebywa na zasiłku chorobowym. Ponieważ niedługo kończy jej się 182-dniowy okres zasiłkowy, zamierza ubiegać się o przyznanie świadczenia rehabilitacyjnego. Czy ma ona szansę na uzyskanie prawa do wnioskowanego świadczenia? Jeżeli tak, to jakie dokumenty w tym celu powinna przedłożyć w ZUS?
Świadczenie rehabilitacyjne przewidziane jest dla ubezpieczonych (w tym podlegających dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu osób prowadzących działalność pozarolniczą), którzy po wyczerpaniu zasiłku chorobowego są nadal niezdolni do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie zdolności do pracy. Przy czym o okolicznościach uzasadniających przyznanie tego świadczenia orzeka lekarz orzecznik lub - w drugiej instancji - komisja lekarska ZUS.
Ze świadczenia rehabilitacyjnego można korzystać przez okres niezbędny do przywrócenia zdolności do pracy, przy czym nie dłużej niż przez 12 miesięcy (360 dni).
Nie uzyska jednak do niego prawa, mimo korzystania z zasiłku chorobowego, osoba uprawniona do:
- emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy,
- zasiłku dla bezrobotnych,
- zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego,
- nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego oraz
- urlopu dla poratowania zdrowia, udzielonego na podstawie odrębnych przepisów.
Kwestię tę reguluje art. 18 ustawy zasiłkowej.
Formularze wymaganych druków dostępne są na stronie internetowej naszego Wydawnictwa: www.druki.gofin.pl.
Jeśli zatem właścicielka firmy nadal będzie niezdolna do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja będą rokowały jej powrót do zdrowia, co zostanie potwierdzone przez lekarza orzecznika lub komisję lekarską ZUS, uzyska prawo do świadczenia rehabilitacyjnego. Oczywiście pod warunkiem, że nie posiada uprawnień do wymienionych wcześniej świadczeń.
Wymagane dla celów przyznania prawa do świadczenia rehabilitacyjnego dokumenty zostały wymienione w § 2 i 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2012 r. poz. 444 ze zm.). W przypadku osoby prowadzącej własną działalność pozarolniczą są to odpowiednio:
- oświadczenie sporządzone na druku ZUS Np-7,
- zaświadczenie o stanie zdrowia wystawione przez lekarza leczącego na druku ZUS N-9,
- karta wypadku - w przypadku niezdolności do pracy powstałej wskutek wypadku przy pracy,
- zaświadczenie płatnika składek sporządzone na druku ZUS Z-3b.
Należy je przedłożyć w ZUS, najlepiej właściwym ze względu na siedzibę płatnika składek, choć można to zrobić również w dowolnej jednostce organizacyjnej tej instytucji - zarówno osobiście, jak i za pośrednictwem poczty.
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl - Inne zasiłki i świadczenia:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Zasilki.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|